klankmeditatie

Misverstanden over ontspanning

Misverstanden over ontspanning

“Daar heb ik geen tijd voor” of “Ik wil sommige dingen heel graag af hebben vandaag. Dan kan ik het loslaten.” Zomaar 2 opmerkingen die je regelmatig hoort van mensen die veel spanning ervaren.

Ontspanning is geen levensbehoefte als je het vergelijkt met water en eten. Wel wordt het nemen van ontspanning heel erg onderschat waardoor je juist minder zaken voor elkaar krijgt dan je daadwerkelijk zou kunnen of willen. Of erger, je gezondheid juist achter uit gaat als je te weinig ontspant. Ontspanning is belangrijk voor het herstel van het lichaam.

Het 1e misverstand is dat ontspanning tijd kost
Een dag heeft 24 uur. Waarvan je ongeveer 8 uur slaapt. Verder gaat er tijd vanaf die je besteedt aan verzorging, het nuttigen van maaltijden, het voorbereiden van maaltijden, je huishoudelijke klussen, je werk, het woon- werkverkeer. Er blijven dan toch al gauw een uur of 4 over. In die tijd besteed je waarschijnlijk aandacht aan verzorging van je kinderen, helpen met het huiswerk. Het is dus best mogelijk om een uur per dag in te bouwen voor ontspanning. Dit kan zijn in de vorm van sport, massage, wandelen met je huisdier, een drankje met vrienden.

Het 2e misverstand is dat je met ontspanning je tijd verdoet.
Dan haal je afleiding en ontspanning door elkaar. Als je aan het zappen bent met de afstandsbediening van je tv, of op Facebook alle berichten wilt lezen, is dat afleiding. Dat is geen ontspanning. TV kijken of op je laptop allerlei dingen doen is vooral mentale inspanning. Ook mentale inspanning kost veel energie waar je moe van wordt.

Het 3e misverstand is dat je alleen goed kunt ontspannen als je sport of aan andere actieve bewegingsvormen doet.

Voor veel mensen is bewegen zeker ontspanning, vooral mentale ontspanning. De kreet “ontspanning door inspanning” komt hier vandaan. Na de training of wandeling voel je je vaak ‘lekker’ moe. Maar…niet voor iedereen zijn bewegingsvormen geschikt.

Hoe kun je dan zorgen dat je wel voldoende ontspanning krijgt?

1. Zorg ervoor dat je bewust tijd neemt voor ontspanning.
Je kunt in 1 minuut al heel goed ontspannen. Kijk op de website bij het filmpje naar de one minute meditation. Trek je terug, bijvoorbeeld op de wc, doe je ogen dicht en adem een paar keer diep in en uit. Leg vooral de nadruk op een volledige uitademing, inademen gaat namelijk vanzelf. Dit zijn de zogenoemde micropauzes. Doe dit een paar keer op een dag. Een minuutje tijd heeft iedereen.

2. Kan je niet deelnemen aan actieve bewegingsvormen?
Ga dan op zoek naar andere activiteiten die je leuk vindt om te doen. Bijvoorbeeld schilderen, boetseren, tekenen. Het blijkt dat als je met je handen iets doet, je mentaal sneller herstelt.

3. Mediteren raakt het zweverige imago gelukkig kwijt.
Het is niet meer dan de aandacht bij jezelf houden. Stilstaan. Het heeft veel voordelen voor je gezondheid. Als je dagelijks mediteert focus je makkelijker op zaken waar je mee bezig bent; ben je mentaal weerbaarder; slaap je beter; voel jij je energieker en heeft het een positief effect op je lichamelijke klachten. Je hoeft echt niet in een ongemakkelijke houding te zitten of uren achter elkaar te mediteren.

4. Je favoriete muziek opzetten en daar naar luisteren is ook een prima vorm van ontspanning.
Klanken verminderen angsten en geven meer ontspanning. Denk maar aan de moeders die hun kinderen slaapliedjes voorzingen, en die je misschien ook wel voor je eigen kinderen zingt.  Klanken geven een gevoel van emotionele veiligheid.

Hoe ontspan jij? Laat het hieronder weten zodat we elkaar van tips kunnen voorzien.

Plaats een reactie

Facebook
Facebook
Instagram