hartcoherentie

Hartcoherentie

Hartcoherentie wat is dat?

Coherentie betekent samenhang. Samenhang in de mate waarin voelen, denken en gedrag goed op elkaar afgestemd zijn. Wanneer we ons prettig voelen is er sprake van een hoge fysiologische coherentie. We ervaren dan dat we in balans zijn. We kunnen met gemak en kalmte alles aan wat op ons pad komt. Dat is waar het bij coherentie om draait; hart, brein, emoties, gedachten en gedrag zijn goed op elkaar afgestemd. In zo’n toestand lijkt het alsof we meer energie hebben, tijd sneller voorbij gaat en we problemen gemakkelijker aankunnen. Komen er uitdagingen op onze weg dan kunnen we helder denken, onze rust bewaren en doen wat we moeten doen. En daarna kunnen we evenwichtig weer verder.

In hoeverre we in staat zijn om in een toestand van hogere coherentie te komen en te blijven hangt af van ons vermogen om onze eigen emoties te reguleren en energielekken te kunnen dichten. Emoties gaan vaak samen met allerlei reacties in ons lichaam die ons denken, waarnemen en gedrag beïnvloeden. Zo ontstaan patronen/gewoontes hoe jij met emoties omgaat. Als dat positieve patronen zijn is er niets aan de hand, maar als het negatieve stressvolle patronen zijn, is dat schadelijk voor je psychische en lichamelijke gezondheid. Bij stress is het niet zozeer de gebeurtenis zelf die stress veroorzaakt maar gaat het vooral om hoe je de situatie beleeft en hoe je er op reageert. Soms is het nodig om de stressbron aan te pakken, vaak is het veel effectiever om je houding ten opzichte van de stressbron te veranderen.

Stress komt tot uiting in het hartritme, net zoals inspanning, emoties en ademhaling. Ademhaling en hartritme zijn nauw met elkaar verbonden. Bij hartcoherentie ga je door middel van je ademhaling het hartritme positief beïnvloeden, je systeem (zenuwstelsel) krijgt hierdoor het signaal dat het goed met je gaat. Waardoor je stresssysteem tot rust kan komen en je veerkracht groter zal worden.

add heart facilitator

Als Add Heart Facilitator bied ik een traject waarin je gaat werken aan je veerkracht. Door middel van biofeedback op je hartritme leer je hoe je jezelf tot rust kunt brengen. Op de computer worden je vorderingen in kaart gebracht. Tijdens het traject komen het oefenen met de Inner Balance Trainer, feedback op het oefenen, lichaamsmassages en ontspanningsoefeningen steeds aan bod.

Wil je meer informatie over dit traject, stuur me dan een mail :  info@mooieklanken.nl

 

 

Zie onderstaande uitleg over hartcoherentie.

 

Facebook
Facebook
Instagram