Burnout

burnout SittardWanneer het tot je doordringt dat je een burnout hebt komen er misschien allerlei gedachten en gevoelens bij je naar boven. Lange tijd ben je in je hoofd bezig geweest en moest je waarschijnlijk vooral veel van jezelf. Je hoofd is moe en je lichaam is moe, je energie is op….

Misschien voel je (nog) niks en ben je het contact met wat je voelt een beetje kwijtgeraakt omdat je altijd alles wilde begrijpen of beredeneren (hoofd) en je door moest gaan of moest volhouden van jezelf.

Waarschijnlijk komt er nu rust om gevoelens toe te laten en te uiten. Dit toelaten kan nog erg beangstigend voelen. Het is je lichaam dat gehoord wilt worden. Je lichaam dat zegt dat het nu genoeg is. Je lichaam vraagt toestemming aan je voor een pauze. En zeg je daar (eindelijk) ja tegen, dan komen de (lang ingehouden) emoties los.

Vaak wordt dan psychotherapie bij burnout voorgeschreven. Deze vorm van therapie verloopt via de ingang van het hoofd (denken). Het hoofd dat zo goed is geworden om je voor de gek te houden, tegen je te zeggen, kom op, nog even volhouden, kom op doorgaan. Maar ook het hoofd dat al zo moe is van al dat denken en moeten. Deze ingang, via het hoofd, staat nu niet open. Je geheugen en denkvaardigheden werken nu niet optimaal simpelweg omdat er geen energie meer voor is.

Massage & Burnout

In mijn visie wordt er dan voorbij gegaan aan het lichaam, daar waar alle stress, spanning en verdriet is opgeslagen. Bij massagetherapie zoek ik de ingang via het lichaam, het lichaam dat weer gevoeld en gehoord wilt worden. Waar emoties kunnen worden losgelaten en het stresssysteem tot rust gebracht wordt. De behandelingen die ik aanbied bestaan in het begin vooral uit ontspanningsmassages, klankschaalmassages en ontspanningsoefeningen. Er komt hierdoor meer rust in je hoofd, je gaat beter slapen, je spierspanning neemt af en je zenuwstelsel komt tot rust. Hierdoor ga je lichamelijk herstellen. Naarmate je herstel vordert zullen ook andere vormen van massage, ontspanningstechnieken en hartcoherentie worden ingezet. Hartcoherentie zoekt de ingang via de ademhaling, de ademhaling die ruimte geeft in het toelaten en accepteren. Zijn met wat er is. Via de ademhaling breng je het (sympathisch) zenuwstelsel = stressysteem) tot rust.

Starten met herstel

Met dit lichamelijke herstel ontstaat er ook mentaal herstel. Hierdoor wordt het makkelijker om beter voor jezelf te zorgen, met stress om te gaan en je balans tussen draaglast en draagkracht te bewaken. Neem gerust contact met me op als je voelt dat dit traject voor jou helpend en ondersteunend kan zijn.

Facebook
Facebook
Instagram